Mamy na stronie: 30552 materiałów

Czy można moralnie obronić Abrahama, że zataił swój zamiar przed Sarą, Eleazarem i Izaakiem? – na podstawie książki „Bojaźń i drżenie”

Na początku problematu autor przedstawia zagadnienia zatajenia, otwartości i paradoksu. „ Tu pragnąłbym pokazać na drodze dialektycznej, jak działa zatajenie w dziedzinie estetyki i etyki, gdyż chodzi mi o pokazanie absolutnej różnicy między estetycznym zatajeniem a paradoksem.”
Na zatajenie przedstawia historię miłości dwojga młodych ludzi, którzy nie wyznają sobie wzajemnej miłości i przez to są nieszczęśliwi. Kierkegaard tak podsumowuje ten temat: „w ten sposób estetyka żądała zatajenia i wynagrodziła za nie; etyka żądała otwartości i ukarała za zatajenie”.

Przykładem otwartości jest Agamemnon w tragedii Eurypidesa „Ifigenia w Aulidzie”. Agamemnon ma złożyć Ifigenię w ofierze. Tutaj: „estetyka żądała objawienia się, ale dopomogła sobie przypadkiem, etyka wymagała objawienia i znalazła zadowolenie w bohaterze tragicznym”.
Eros odchodząc od Psyche rzekł do niej: „Urodzisz dziecię, będzie ono boskie, jeżeli zamilczysz o tym, a ludzkie, jeżeli zdradzisz tę tajemnicę.” Tu stajemy przed paradoksem, o rzeczach boskich i szatańskich, gdyż: „milczenie jest zasadzką szatana; im więcej się przemilcza, tym straszniejszy staje się szatan, ale milczenie jest także porozumieniem jednostki z Bogiem”.

W „Polityce” Arystoteles opowiada historię dwojga młodych ludzi. Znajdujemy tu bohatera tragicznego – narzeczonego, który przez przepowiednię przyszłego nieszczęścia odstępuje od ślubu. „Czyż to nie jest straszne, że...

Uzyskaj pełny dostęp!
Wysyłając SMS otrzymasz nieograniczony
dostęp do całego tekstu oraz wszystkich opracowań lektur dostępnych na stronie Kuj.pl
Wyślij SMS o treści: ag kuj na numer: 73480
Otrzymany kod wpisz w pole poniżej:
Dostęp jest ważny przez 7 dni. Koszt SMS'a to tylko 3zł + VAT