Mamy na stronie: 30552 materiałów

Konflikt tragiczny w „Antygonie” Sofoklesa

Konflikt tragiczny w „Antygonie” Sofoklesa

 

 

Początek tragedii związany jest z kultem Dionizosa, boga winnej latorośli. Co roku odbywały się uroczyści, w trakcie których wykonywano chóralną pieśń zwaną dytyrambem. Początkowo ją improwizowano, ale pomiędzy VII a VI wiekiem p.n.e., odziani w skóry koźle pasterze śpiewali już utwory specjalnie na ten cel układane przez poetów. Przypuszczalnie wówczas to o powstało określenie „tragedia” („tragos” – kozioł i „oide” – pieśń) i z chóru wydzielił się przewodnik. Tespos z Ikarii w VI w p.n.e. przeciwstawił chórowi „odpowiadacza” – pierwszego aktora, zaś Ajschylos, pierwszy wielki tragikopisarz grecki – drugiego. Obecność na scenie trzeciego aktora zawdzięczamy właśnie Sofoklesowi, twórcy wieku V p.n.e. Budowa akcji „Antygony” charakteryzuje się zasadą trzech jedności: czasu (czas fabuły nie przekracza doby), miejsca, fabuły (brak wątków pobocznych). W dramacie jest również stale obecny chór. Informuje on o wcześniejszych wydarzeniach, wyjaśnia sens tego, co dzieje się na scenie, ocenia postępowanie bohaterów i w końcu bierze udział w akcji.
Akcja „Antygony” toczy się przed pałacem królewskim w Tebach. Antygona rozmawia z siostrą, Ismeną na temat – jej zdaniem – niemoralnego i uwłaczającego ludzkiej godności rozkazu wydanego przez króla, Kreona. Postanowił on mianowicie z honorami obejść się z ciałem Eteoklesa (zasłużonego i niezastąpionego w walce obrońcy miasta),...

Uzyskaj pełny dostęp!
Wysyłając SMS otrzymasz nieograniczony
dostęp do całego tekstu oraz wszystkich opracowań lektur dostępnych na stronie Kuj.pl
Wyślij SMS o treści: ag kuj na numer: 73480
Otrzymany kod wpisz w pole poniżej:
Dostęp jest ważny przez 7 dni. Koszt SMS'a to tylko 3zł + VAT