Mamy na stronie: 30552 materiałów

W oparciu o mit o Prometeuszu oraz na podstawie fragmentów III części „Dziadów” Adama Mickiewicza wykaż, że Konrad jest bohaterem romantycznym i „nowym Prometeuszem"

 

W oparciu o mit o Prometeuszu oraz na podstawie fragmentów III części „Dziadów” Adama Mickiewicza wykaż, że Konrad jest bohaterem romantycznym i „nowym Prometeuszem


Adam Mickiewicz w swoim dziele zaprezentował dwa modele Polaka-jako Prometeusza i jako ofiarnika, które odcisnęły się na świadomości narodowej na długie lata. Scena Wielkiej Improwizacji Konrada nawiązuje do starożytnego mitu o Prometeuszu, ukazującego powstanie i początki rodzaju ludzkiego. Przekaz mówi, że bogowie nie pobłażali „wychowankom” Prometeusza-żądali dla siebie czci i bezwzględnego posłuszeństwa. Tylko Prometeusz dbał o ich dobro. Okazywał troskę i uczył życia.
W mitologii relacje bogów i ludzi przypominają często walkę, w której obie strony oszukują się i zwodzą. Oszukiwać nauczył ludzi już Prometeusz, np. podmieniając ofiarę składaną Zeusowi. Mity pokazują praktyczną stronę życia, uczą jak odnaleźć się w trudnej i niesprzyjającej człowiekowi rzeczywistości.
W życiu nie można być naiwnym ani nazbyt zadufanym w sobie. Dla starożytnych najstraszniejszym grzechem była pycha (hybris)- dla tego, kto ja okazał nie było przebaczenia. Dlatego Prometeusz, który próbował mierzyć się
z bogami, został tak surowo ukarany. Stał się symbolem poświęcenia i cierpienia jednostki dla dobra ogółu.

Ten sam motyw Prometeusza możemy bez problemu odnieść do Wielkiej Improwizacji. W romantyzmie ogólnie ceniono umiejętność improwizowania,...

Uzyskaj pełny dostęp!
Wysyłając SMS otrzymasz nieograniczony
dostęp do całego tekstu oraz wszystkich opracowań lektur dostępnych na stronie Kuj.pl
Wyślij SMS o treści: ag kuj na numer: 73480
Otrzymany kod wpisz w pole poniżej:
Dostęp jest ważny przez 7 dni. Koszt SMS'a to tylko 3zł + VAT