Mamy na stronie: 30552 materiałów

W jaki sposób zewnętrzne czynniki, czyli wojny, kataklizmy, podróże, wynalazki wpływają na sztukę i temat utworów średniowiecza

Wojny i dziejowe kataklizmy,  które szczególnie nasiliły się w XVI i XVI wieku, kiedy to we Francji toczyła się nieustająca ponad 100 lat wojna stulenia, a w roku 1342 i 1343 przetoczyła się przez Europę straszliwa zaraza dżumy, wybijająca prawie jedną trzecią ludności starego kontynentu sprawiły, że śmierć stała się zjawiskiem powszednim w życiu człowieka. Za tą jej powszedniością w życiu szła również powszedniość śmierci w sztuce.

Ponieważ człowiek nigdy nie był i nie jest w stanie się dowiedzieć, kiedy wybije jego ostatnia godzina, zawsze odczuwał strach i przerażenie przed śmiercią. I, jako mocniejszą od siebie, poważał ją i szanował. Aby się uwolnić od paraliżującego lęku przed ostatecznością starał się jakoś śmierć oswoić, dowiedzieć o niej jak najwięcej i przez to uczynić mniej straszną.

W epoce średniowiecza opracowano specjalne wskazówki dla tych, którzy umierają, aby zrobili to w sposób godny. Ze śmierci i umierania uczyniono sztukę, nazwaną ars moriendi, dla której poznania napisano specjalny podręcznik.

Ikonograficzne wyobrażenie śmierci zmieniało się poprzez stulecia. Przedstawiano ją i jako szkielet, i jako rozkładające się zwłoki. Niezwykle popularne jest wyobrażenie jej jako odrażającej kobiety z kosą, za której pomocą pozbawia ludzi życia. Wizerunek ten upowszechnił Hans Holbein w cyklu swoich obrazów zatytułowanych "Taniec śmierci".

Śmierć średniowieczna uważana...

Uzyskaj pełny dostęp!
Wysyłając SMS otrzymasz nieograniczony
dostęp do całego tekstu oraz wszystkich opracowań lektur dostępnych na stronie Kuj.pl
Wyślij SMS o treści: ag kuj na numer: 73480
Otrzymany kod wpisz w pole poniżej:
Dostęp jest ważny przez 7 dni. Koszt SMS'a to tylko 3zł + VAT